Rusia + Ungaria = Love


kelemen orban

Mașinăria de propagandă guvernamentală ungară. Context

În data de 16.12.2018, mii de manifestanți ungari s-au adunat în fața sediului televiziunii ungare – Magyar Televízió/MTVA (conform Agenției ungare MTI, din 2014, MTVA reunește patru servicii publice de media: Magyar Rádió, Magyar Televízió, Duna Televízió și Magyar Távirati Iroda, solicitând un post de radiodifuziune de stat independent. Manifestările de protest din decembrie 2018, din centrul Budapestei, pe fondul adoptării “legii sclaviei”, au fost amplu reflectate în mass media internaționale în registru negativ – BBC, CNN, The Guardian, Reuters, The Independent, Inews și lapidar/neutru în media locale. În timp ce protestatarii pichetau clădirea televiziunii publice, postul M1 al MTVA relata despre faptul că Marele Circ din Budapesta/ Fővárosi Nagycirkusz s-a alăturat unui eveniment caritabil, potrivit jurnalistului Lorenzo Berardi. Acesta din urmă este fondator al Centrum Report (proiect jurnalistic privind: Polonia, Ungaria, Cehia și Slovacia, cu sediul în Varșovia), colaborator al Reset Dialogues on Civilizations/Reset DOC (asociație internațională, înființată în 2004, dedicată cercetării, publicării și seminariilor privind relațiile interculturale și internaționale, pluralismul cultural și religios, progresele drepturilor omului, evoluția democrației în diverse medii civilizate) și al Visegrad Insight Visegrad Insight (platformă de dezbatere și analiză privind Europa Centrală, înființată în 2012 de către Fundația Res Publica – think tank independent din Varșovia).

De asemenea, când doi parlamentari ai Opoziției, Bernadett Szel și Ákos Hadházy, care au vrut să citească revendicările protestatarilor, au fost dați afară din sediul MTVA, la M1 se discuta despre avantajele consumării cărnii de porumbel, susține același jurnalist.

Entități ale sistemului propagandei guvernamentale

Prestigioasa Politico.eu a prezentat sub titlul “Păpușarul media al lui Orbán” (autori: Lili Bayer, fostă corespondentă Politico.eu în Budapesta, specializată pe politica ungară și a Europei Centrale, și Joanna Plucinska, jurnalistă Reuters, specializată în politică poloneză), pe Rogán Antal, omul responsabil cu propaganda guvernamentală de la Budapesta, care operează un mic imperiu de relații publice, al cărui obiectiv principal este să promoveze mesajul premierului ungar prin diverse canale: panouri publicitare, redacții de ziare, postări în lanț pe social media.
Rogán are funcția de ministru al Cancelariei Premierului Ungar și se menține low profile, întrucât a fost ținta unei publicități negative pe fondul unor investigații de corupție ale Oficiului European de Luptă Antifraudă/OLAF și ale unor publicații ungare, privind perioada în care a fost primarul sectorului V al Budapestei.
În 2016, redacția celei mai importante publicații a opoziției ungare, Népszabadság (înființată în 1956), a fost închisă, după ce a relatat despre o călătorie de lux cu elicopterul a lui Rogán împreună cu familia sa, pe banii contribuabililor.
De asemenea, Rogán a fost unul dintre principalii jucători din spatele controversatului program de obligațiuni de rezidență din Ungaria, condus de companii offshore netransparente, în numele guvernului, care a permis, ani de zile, străinilor cu investiții de 300.000 de euro în obligațiuni guvernamentale să primească rezidență în Ungaria. Rogán este recunoscut pentru loialitatea față de premierul ungar, care i-a încredințat (2019) Nemzeti Kommunikációs Hivatal/Oficiul Național de Comunicare/NKI, o ramură discretă a guvernului, ale cărei tactici amintesc de propaganda din perioada sovietică.

Politico.eu a întocmit un infografic cu imaginea de ansamblu a mașinăriei de propagandă a lui Orbán Viktor, avându-l în centru pe Rogán Antal, iar în jurul său personajele cheie, cu entitățile media asociate:

1. Mészáros Lőrinc – prietenul din copilărie al lui Orbán, care deține: Echo TV (post tv național proguvernamental), Világgazdaság/Economia mondială (cotidian economic), Nemzeti Sport/Sportul național (tabloid sportiv), inclusiv 12 publicații regionale și numeroase reviste mondene.
2. Habony Árpádconsilierul neoficial al lui Orbán, care deține: hu (portal de știri), Ripost (tabloid), Lokál (tabloid).
3. Andy Vajna/ Vajna András György (decedat în ianuarie 2019) – producător de filme american, de origine maghiară, desemnat drept comisar guvernamental al industriei de film din Ungaria, care deține: TV 2 (post tv național), Rádió 1 (post radio național), BORS (tabloid) și 2 cotidiene regionale; Matolcsy Ádámfiul actualului guvernator al Băncii Naționale Ungare, politician Fidesz, Matolcsy György, care deține portalul Origo.hu.
4. Mária Schmidt – istoric și lector universitar, comisar guvernamental, director al House of Terror Museum – deține: Figyelő/Observator (publicație de tip magazin).
5. Heinrich Pecinaafacerist austriac cu legături în cercurile Fidesz, deține 3 cotidiene regionale.
6. Széles Gábor afacerist și unul dintre organizatorii marșurilor păcii, pro-Orbán, deține publicația Magyar Hírlap/Ziarul Ungar.
7. Liszkay Gábordirector executiv al companiei lui Mészáros Lőrinc, Mediaworks, deținând și publicația Magyar Idők.

Influența Rusiei în mass media ungare

Potrivit think-tank-ului ungar Political Capital, în Ungaria aproape că nu există război informațional, deoarece practic nu există nici un oponent în acest domeniu, iar dezinformarea pro-rusă provine direct de la media guvernamentale.
De pildă, postul public M1 TV a prezentat povestea unei femei din Suedia, de origine ungară, care pretindea că s-a mutat înapoi în Ungaria de teama amenințării imigranților, în timp ce, pe site-ul 444.hu a fost vehiculată o altă versiune, cum că femeia locuia în Ungaria de doi ani și fusese condamnată pentru mai multe infracțiuni în Suedia, inclusiv pentru calomnie și hărțuire și care a ajuns în Suedia cu statut de refugiat. ( … )
Potrivit jurnalistului Szabolcs Panyi, mass media proguvernamentale din Ungaria au citat de peste 100 de ori DC Leaks, website creat și condus de un grup de hackeri asociați serviciului militar de informații al Federației Ruse, GRU.
Și nu doar media ungare, ci și guvernul însuși a citat materiale din DC Leaks, pentru atingerea propriilor scopuri.
DC Leaks a fost creat în 2016 și este responsabil de scurgerile de informații din email-uri aparținând unor personalități proeminente din SUA. Firmele de cercetare din domeniul securității cibernetice consideră că site-ul este un front al grupului rus de spionaj cibernetic Fancy Bear/ Модный мишка, format din militari ai două unități GRU: Unitatea 26165 și Unitatea 74455. În iulie 2018, în cadrul unui rechizitoriu al instanței federale americane privind 12 ofițeri GRU, s-a menționat că DC Leaks face parte dintr-o operațiune militară rusă pentru a interveni în alegerile prezidențiale din SUA, din 2016. Grupul vizează instituții guvernamentale, militare și de securitate, în special transcaucaziene și aliniate NATO, utilizând atacuri tip: “zero-day exploits”, “spear phishing” și programe “malware” pentru a compromite țintele. Potrivit New York Times, atacurile cibernetice care au perturbat grav procesul electoral din SUA au fost organizate de două grupări de hackeri: Fancy Bear/APT28 și Cozy Bear/ APT29, ambele asociate serviciului militar de informații al Federației Ruse.

“Ungaria nu mai este o țintă a propagandei ruse, aceasta fiind un aliat al Federației Ruse”

Conform portalului de știri Index.hu, în ultimul timp, agențiile de informații rusești au devenit tot mai active în Ungaria, existând dovezi că membri ai serviciilor de informații rusești au organizat regulat (2016) exerciții militare, alături de o organizație ungară paramilitară de extremă dreapta, numită Magyar Nemzeti Arcvonal/Frontul Național Ungar/MNA, iar liderul acesteia, Györkös István, coordona site-ul de propagandă rusă hídfő.ru.
Mai multe surse independente din domeniul securității au confirmat pentru Index.hu existența unor conexiuni între membrii serviciului militar de informații al Federației Ruse, GRU/ Glavnoye Razvedyvatel’noye Upravleniye și MNA, de factură neo-nazi. Aceleași surse au susținut și că diplomați ruși au participat la exercițiile de airsoft organizate de MNA, despre care știau și serviciile de informații ungare și contraspionajul militar ungar. ( … )

Győri Lóránt, cercetător al think tank-ului ungar Political Capital, este de părere că “Ungaria nu mai este o țintă a propagandei ruse, aceasta fiind un aliat al Federației Ruse, ceea ce înseamnă că site-urile de fake news acționează într-un mod diferit decât în celelalte țări ale Grupului Vișegrad”. Győri enumeră o serie de aspecte privind prietenia dintre Ungaria și Federația Rusă: postul TV de știri M1 difuzează un program de știri în limba rusă, postul rus RT este disponibil prin intermediul principalului provider de cablu UPC, statul ungar sponsorizează renovarea bisericilor ortodoxe, Patriarhul Kirill, liderul Bisericii Ortodoxe Ruse, a fost invitat în Ungaria (în 2018), Universitatea din Debrețin i-a acordat lui Putin titlul onorific “Civis Honoris Causa” (în 2017), site-urile de fake news pro-ruse preferă să difuzeze materiale ale agenției ungare de știri – MTI, etc. Győri, care consideră că impactul site-urilor de fake news este scăzut în Ungaria, atrage atenția asupra faptului că “acestea există deja și că se investesc bani și timp pentru a le menține funcționale”. Totodată, Győri susține că 40-50% din populația acestei regiuni este nehotărâtă când vine vorba de întrebarea dacă sprijină Vestul sau Estul, ceea ce înseamnă că se menține vulnerabilă la propaganda rusă. ( … )

Cine se (mai) ocupă de influența rusă în Ungaria?

Concluziile experților arată că, pe termen lung, autoritățile ungare nu vor întreprinde  nimic pentru a limita răspândirea dezinformării pro-Kremlin, întrucât chiar și atunci când vulnerabilitatea Ungariei a fost evidențiată, nu au fost luate măsuri politice pentru combaterea acestei situații.

Așadar, Ungaria ar trebui vizată prin intermediul programelor regionale de combatere a dezinformării conduse de Kremlin, în acest scop fiind necesare: inițierea și dezvoltarea unei finanțări externe; implicarea puținelor organizații ungare active în acest domeniu și conștientizarea opoziției ungare pentru ca problema să fie menținută pe agenda publică.

https://larics.ro/ungaria-nu-este-tinta-propagandei-ruse-este-aliatul-rusiei-cum-functioneaza-modelul-rusesc-al-mass-media-intr-o-capitala-a-ue-si-a-nato/

Despre mihailandrei

"Iisus Hristos a venit în lume ca să mântuiască pe cei păcătoşi, dintre care cel dintâi sunt eu."(I Tim 1,15)
Acest articol a fost publicat în Eurasia, Europa, FSB, Rusia, UE, Ungaria și etichetat , , , , , , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

5 răspunsuri la Rusia + Ungaria = Love

  1. geopolitica zice:

    Presa în limba maghiară din Transilvania este preluată de FIDESZ

    Analiștii fenomenului avertizează că este vorba despre o preluare în bloc a mijloacelor de informare în limba maghiară destinate maghiarilor din afara granițelor Ungariei. Criteriile de alocare a fondurilor sunt netransparente și tributare politicii partidului aflat la guvernare în Ungaria, FIDESZ, spun observatorii independenți ai fenomenului din țara vecină.

    Un studiu lansat anul trecut arată o creștere a consumului de presă în limba maghiară al etnicilor unguri din Transilvania grație „încorporării” în spațiul media din Ungaria. Este un efect al strategiei transnaționale dezvoltate de guvernul maghiar.

    https://pressone.ro/presa-de-limba-maghiara-din-transilvania-este-preluata-de-fidesz

    ………….

  2. Zsuzsi zice:

  3. Bendis zice:

  4. Zsolt B. zice:

    Trebuie slabit Viktor, nu mai esti tinere acuma.

  5. Zsolt B. zice:

    Viktor, desi prieten acuma prea gras. Nu mai trebuie aratat kurul ca mine din gresala. Eu in forma desi cap la familie.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.