Sabatul- ziua de odihnă numai pentru evrei!


moiseLegea Mozaică a venit prin Moise, inaintea lui nu exista DECALOG!
Nici Adam, nici Abel, nici Noe, nici Avraam, nici Iov, nici chiar Moise până să urce pe muntele Sinai, NU au ținut sabatul.

Adam și urmașii lui până la legea lui Moise NU au ținut nici un sabat, întrucât erau sub blestemul ca în “toate zilele” vieții lor să se ostenească pentru traiul zilnic.Ispitirea şi păcatul lui Adam şi al Evei n-au avut de a face cu călcarea vreunei legi de sabat.
Noe şi familia sa NU au ţinut sabatul.In legământul veşnic pe care D-zeu l-a făcut imediat după potop (simbolizat prin curcubeu), El n-a făcut nici o referire la  sabat.
Avraam, Isaac, Iacov şi cei doisprezece fii ai săi, n-au fost sub acest legământ al sabatului.

Nici un popor nu ținea vreo zi de “odihnă” dedicată lui Dumnezeu. Numai iudeii mozaici se deosebeau de celelalte popoare prin ținerea acestei zile de “odihnă”, ca și amintire a ieșirii lor din robia plină de munci a lui Faraon.

Sabatul era strict pentru EVREI, cine nu’l “respecta” era ucis fara mila…

Au găsit un om adunând lemne în ziua odihnei … şi l-au UCIS cu pietre toată obştea, afară din tabără, cum poruncise Domnul lui Moise.”(Numeri 15,32-35).

Atunci cand a dat poporului Israel Sabatul, intenţia lui Dumnezeu nu a fost aceea ca ei sa isi amintească momentul CREATIUNII, ci sa îşi amintească de ROBIA din Egipt şi de modul cum Dumnezeu i-a eliberat din aceasta.

Adu-ti aminte ca ai fost ROB in pamantul Egiptului si te-a scos Domnul Dumnezeul tau de acolo, cu mana tare si cu brat inalt , pentru aceasta ti-a poruncit tie Domnul Dumnezeul tau, sa pazesti ziua SAMBETEI” (Deut. 5,15).

Sambata este randuita pentru evrei, in amintirea iesirii din Egipt!
Prima dintre cele zece porunci începe așa…

Eu sunt Domnul, Dumnezeul tău, care te-a scos din țara Egiptului, din casa robiei.”(Iesire 20, 2)

Cele zece porunci erau adresate EXCLUSIV evreilor !

Sa pazeasca Fiii lui Israel sambata, praznuind ziua odihnei din NEAM IN NEAM , ca un legamant VESNIC. Si sa fie aceasta SEMN VESNIC intre Mine si Fiii LUI ISRAEL ” (Iesire 31,16-17).

Sabatul a fost dat poporului Israel în mod specific, niciodată Bisericii Crestine.
Cerinţele specifice pentru ţinerea Sabatului erau foarte stricte.
O persoană aflată sub autoritatea Sabatului nu îşi putea părăsi casa sau locul…

nimeni să nu iasă de la locul său în ziua a şaptea“(Iesire 16,29).

Nici macar aprinderea focului nu era “tolerată”…

in ziua odihnei să nu faceţi foc în toate locaşurile voastre“(Iesire 35,3).

Nimeni nu lucra de Sabat…

să nu faci în ziua aceea nici un lucru” (Deut.5,14).

Iar dacă o persoană încalcă Sabatul, merita o singură pedeapsă, moartea…

Păziţi deci ziua de odihnă, căci ea este sfântă pentru voi. Cel ce o va întina, acela va fii omorât.”(Ieşirea 31, 14)

Nicaieri in Biblie nu-L vedem pe Dumnezeu mustrând/pedepsind vreun popor, in afară de evrei, daca nu pazea sabatul.Noi, crestinii dintre neamuri,suntem sub o singură lege…

toată Legea se cuprinde într-un singur cuvânt, în acesta: Iubeşte pe aproapele tău ca pe tine însuţi.” (Gal.5.14).

Crestinismul il actualizeza pe Hristos cel Inviat Duminica, nu pe Moise sau zilele facerii.

dacă dreptatea vine prin LEGE, atunci Hristos a murit în zadar.”(Galateni 2,21)

Crestinismul traieste sub autoritatea unei legi mult mai inalte:“Legea Harului”.

Nu sunteţi sub LEGE, ci sub HAR.” (Rom. 6,14)

Daca Legea Veche zice “să nu ucizi”, Harul zice “oricine se mânie pe fratele său vrednic va fi de osândă“(Matei 5,22). Daca Legea Veche zice “să nu fii desfrânat”, Harul zice “să nu pofteşti!”(Romani 7,7).

Noi, crestinii, nu mai suntem sub o legislaţie. Dacă Il iubim pe Dumnezeu nu ne vom închina altor dumnezei (vitelul de aur).Dacă ne iubim aproapele, nu îl vom ucide, nu îl vom minţi, nu vom comite adulter împotriva lui şi nici nu vom râvni la ceea ce îi aparţine.
Aşadar, noi nu mai suntem sub autoritatea cerinţelor Vechiului Testament.

Cei ce voiţi să vă îndreptaţi prin LEGE v-aţi îndepărtat de Hristos, aţi căzut din HAR “(Galateni 4 ,3-4)

Nouă ni se cere să Il iubim pe Dumnezeu şi să îl iubim pe aproapele nostru. Dacă facem aceste două lucruri cu credincioşie, toate celelalte cerinţe se pot considera împlinite.

Despre sambata, e destul de simplu de inteles…exceptie facand sectantii adventisti.
Crestinii tin Duminica, este normal, caci in ziua de Duminica s-a intamplat cel mai mare eveniment al crestinatatii- Invierea Mantuitorului nostru Iisus Hristos…

Şi Inviind dimineaţa, în ziua cea dintâi a săptămânii (Duminică) El s-a arătat întâi Mariei Magdalena“(Marcu 16,9)

Pentru noi, crestinii(nu iudaizatii adventisti), INVIEREA este prilej de bucurie.
Inca din perioada apostolica, Duminica era ziua cand crestinii se adunau in catacombe si celebrau liturghia(cina Domulului), iar fragerea painii nu are legatura cu prescriptiile sabatice, crestinii se impartaseau cu trupul si sangele Lui Hristos, erau Hristofori…

În ziua întâi a săptămânii (DUMINICA)adunându-ne noi să Frangem Painea “. (Fapte 20, 7)

Ziua Învierii Domnului, a biruinței asupra morții, este adevărata sărbătoare a ieșirii noastre din casa robiei ( a păcatului și a morții).

Invierea lui Iisus Hristos din morţi, ne-a Nascut Din Nou…”(1 Petru 1,3)

About these ads

About mihailandrei

"Iisus Hristos a venit în lume ca să mântuiască pe cei păcătoşi, dintre care cel dintâi sunt eu."(I Tim 1,15)
This entry was posted in adventism, baptism, biblie, Biserica, biserica ,crestin,ortodox, boboteaza, cezaropapism, Church of God, Crestinism, cruce,biblie,sectant,eretic,, Egipt, Evrei, FMI, Francmasonerie, Gnosticism, Grecia, holocash, Iisus Hristos, Inaltarea Domnului, Kabbala, Marele Arhitect, Martin Luther, Mason, Morals and Dogma, nationalism, neoprotestantism, new age, Ortodoxie, papistasi, penticostal ,evanghelic,evanghelizare, Protestantism, Razboi, rugul aprins, sabat, secte, sionism, teologie, teosofie, UE, unguri, uniatia, Vatican, vesnicie, yoga and tagged . Bookmark the permalink.

1,227 Responses to Sabatul- ziua de odihnă numai pentru evrei!

  1. Cristi says:

    PENTRU AL SAPTELEA RASPUNS AL LUI ADRIAN catre mine (Cristi).

    http://www.crestinortodox.ro/liturgica/viata-liturgica/sfanta-liturghie-70678.html

    Pe de alta parte insa. Liturghia ofera momente de bucurie duhovniceasca, de inaltare si comuniune cu Dumnezeu. De aceea s-a hotarat ca Sfanta Liturghie, CA JERTFA DE BUCURIE adusa lui Dumnezeu, sa nu fie savarsita DECAT SAMBATA SI DUMINICA.

    M-am gandit ca, avand in vedere cele de mai sus, atat SAMBATA cat si DUMINICA am putea TRAI BUCURIA INVIERII IN MOD REAL SI NU DOAR DUHOVNICESTE, CI IMPLICAND SI INTREAGA NOASTRA FIINTA, FIECARE GEST, asa cum spui tu.

    Am inteles ca renuntarea la grijile lumesti in zilele de sarbatoare din cadrul liturgic, nu are absolut nici o legatura cu sabatul.

    Am inteles si ca, faptul ca oamenii renunta la lucru in ziua aceasta (Duminica) nu inseamna ca asta e scopul acestei zile.

    DUMINICA insa, cinstindu-o cu deosebire, crestinii sa o petreaca in ODIHNA, daca le-ar fi cu PUTINTA. ” (Canonul 29, Sinodul local de la Laodiceea).

    Faptul pe care nu il inteleg (cel putin pana in momentul de fata si la care se pare ca va mai trebui sa meditez), este de ce nu AM PUTEA SA TRAIM BUCURIA INVIERII IN MOD REAL SI NU DOAR DUHOVNICESTE, CI IMPLICAND SI INTREAGA NOASTRA FIINTA, FIECARE GEST in orice zi, si in mod particular SAMBATA cand, ca si DUMINICA, Sfanta Liturghie este oficiata, CA JERTFA DE BUCURIE adusa lui Dumnezeu?

    Ma intrebi: „Tie ti se pare ca in ziua de Sambata a Inviat Hristos? Exista simbolismul asta in ziua respectiva????”

    Sa inteleg ca, pentru ca Hristos nu a inviat Sambata, bucuria Invierii Mantuitorului nu exista ca simbolism in Sfanta Liturghie savarsita in ziua de Sambata?

    Imi marturisesc necunoasterea si neintelegerea in privinta multor lucruri, de aceea te rog ca, prin raspunsuri cat mai concise (eventual cu exemple practice), sa imi clarifici anumite aspecte cum ar fi cele din urmatoarele intrebari:

    1. Ce inseamna SA TRAIM BUCURIA INVIERII IN MOD REAL (SI NU DOAR DUHOVNICESTE), IMPLICAND SI INTREAGA NOASTRA FIINTA, FIECARE GEST?

    2. Ce se intelege prin JERTFA DE BUCURIE adusa lui Dumnezeu.

    3. Ce se intelege prin MOMENTE DE BUCURIE DUHOVNICEASCA, DE INALTARE SI COMUNIUNE CU DUMNEZEU?

    In legatura cu Sfanta Liturghie savarsita in ziua de Sambata:

    1. Care este SIMBOLISMUL zilei de SAMBATA?

    2. Care este simbolismul TEMATIC PRINCIPAL al zilei de SAMBATA?

    Te-as ruga sa abordezi fiecare intrebare in mod individual. Cred ca as intelege ceva mai usor raspunsurile.

  2. Adrian.I says:

    @Cristi
    Liturghia nu se face doar Sambata si Duminica ci in toate sambetele(cu o exceptie) si Duminicile din cursul anului in mod obligatoriu. Se pot face insa liturghii in fiecare zi, si se fac de asemenea obligatoriu la fiecare sarbatoare(cu cruce rosie) indiferent de ziua in care cad(cu doua exceptii)
    Ai repetat ceva pentru care ai primit déjà un raspuns
    Cum sa traiesti bucuria Invierii Sambata, daca sambata nu are ca tema principala Invierea Domnului?
    Mda, inca o logica de tip strawman. Eu daca spun ca traiesc bucuria reusitei la un examen, nu e acelasi lucru ca si cum asi spune ca traiesc bucuria euharistiei, fiecare bucurie are specificul ei,in functIe de contextul in care apare, desi aparent e vorba de bucurie in ambele cazuri. Eu vorbesc de mere si tu imi spui de pere.
    Apoi tu nu faci decat sa absolutizezi un cuvant in dauna mesajului general, puteam folosi si alt termen sau alta fraza pentru a descrie lucrul asta, elementul de legatura gasit de tine e artificial, practic e un nonsens. Ai facut ceva de genul ”masa e alba, rezulta ca tot ce e alb e masa” Lucrurile astea tin de o logica elementara.
    „Sa inteleg ca, pentru ca Hristos nu a inviat Sambata, bucuria Invierii Mantuitorului nu exista ca simbolism in Sfanta Liturghie savarsita in ziua de Sambata?”
    Da, ti-am explicat foarte clar inainte.
    „1. Ce inseamna SA TRAIM BUCURIA INVIERII IN MOD REAL (SI NU DOAR DUHOVNICESTE), IMPLICAND SI INTREAGA NOASTRA FIINTA, FIECARE GEST?”
    Inseamna practic ceea ce scrie :)), sa te implici total .
    2 Ce se intelege prin JERTFA DE BUCURIE adusa lui Dumnezeu
    O expresie folosita de autorul articolului prin care elogiaza euharistia, )), putea folosi si alte expresii diferite, chiar sute ). E firesc ca euharistia sa fie prilej de bucurie si nu de tristete.
    3. „Ce se intelege prin MOMENTE DE BUCURIE DUHOVNICEASCA, DE INALTARE SI COMUNIUNE CU DUMNEZEU?”
    Pai depinde de context, pe langa asta nu eu am scris articolul, nu am de unde sa stiu ce intelege personal autorul. In general e „bucurie duhovniceasca” pentru ca are loc in contextul asta duhovnicesc, spre ex bucuria primirii harului, a unei rugaciuni s.a.Prin inaltare, in general, in sensul profund mistic, se intelege devenirea euharistica a credinciosilor. E ridicarea si transformarea identitatii psihosomatice a omului inspre Dumnezeu, in mod real, atat inainte ca si pregatire pentru primirea euharistiei, cat si dupa comuniunea euharistica, ca si rezultat al comuniunii euharistice in sine.
    1. Care este SIMBOLISMUL zilei de SAMBATA?
    De obicei sambata este asociata cu persoana Maicii Domnului, dar depinde.

    2 Care este simbolismul TEMATIC PRINCIPAL al zilei de SAMBATA?
    De obicei persoana Maicii Domnului., dar sunt si altele.In general sfintii care sunt comemorati in ziua respectiva.

    Am explicat destul de clar ,inainte, in fine, o sa intru mai in detaliu.
    In ortodoxie spre deosebire de occident nu e o mare diferenta intre simbolism si realitate, simbolismul nu e doar un simplu gest care imita ceva , nu presupune o simpla prefigurare artificiala.
    Mai ales dupa intruparea inaltarea si Invierea Mantuitorului, lumea traieste o dupla realitate, inclusiv „temporala”. Lucrurile astea nu pot fi intelese daca percepem fiecare individ separat, si daca nu vedem intreaga creatie ca o unitate.Ca sa ma fac mai inteles, in fizica cuantica nu exista materie solida, ci ceea ce consolideaza materia e defapt doar energie(la nivel subatomic), tot universul e o mare de energie, nu exista practic un vid despartitor intre indivizi si restul creatie, ci e doar o mare de energie, noi controlam insa cel mai strans doar o cantitate restransa de energie, ce reprezinta individualitatea noastra,dar practic ca si esentialitate totul este comun, in stransa legatura, intr-o teandrie relativa, iar aceasta presupune o reciprocitate .
    In teologia patristica toata creatia a fost doar „lumina”, (lumina creata de la geneza), diversitatea individuala e relativa si e prezenta doar in unitate. Cand vorbesti in contextul post adamic despre individ, nu vorbesti de o picatura scoasa din oacean, ci vorbeste de o picatura care face parte din ocean, dar se evidentiaza de restul oceanului, desi nu e separat concret de el.Astfel tu ca si picatura esti in comuniune cu oceanul si il influentezi si el te influenteaza de asemenea.
    Prin intruparea Mantuitorului, prin asumarea firii sale omenesti, el intra practic in acest ocean comun al omenirii.El fiind Dumnezeu si om in mod real, cuprinde in sinea sa, in Persoana Sa, si temporalitatea specific umana cat si atemporalitatea specifica lui Dumnezeu, astfel prin intruparea Mantuitorului,Dumnezeu-omul, omenirea are acces si la atemporalitate.(si mai e o atemporalitate, prin energiile necreate, imanenta divina)
    Atemporalitatea cuprinde inauntrul ei, dupa cum am aratat in comentariul ala, intreaga temporalitate a omenirii, trecuta, prezenta si viitoare. Astfel prin comuniunea reala cu Hristos, noi suntem in comuniune reala cu intreaga istorie a omenirii, si nu doar in comuniune in sensul de participare directa cu cel care participa(Hristos), ci de participare directa a evenimentului in persoana in interiorul careia are loc evenimentul istoric in mod real.Intreaga temporalitate e cuprinsa in atemporalitate, intreaga istorie creata e cuprinsa in mod real si activ in aceasta.Noi participam in mod direct datorita Lui Hristos, prin comuniunea cu El, la evenimentul istoric in mod real.
    Prin urmare cand vorbim de simbolistica de la litughie de ex cea de Duminica „Invierea Lui Hristos”, nu mai vorbim de o simpla simbolistica, ci prin Hristos vorbim de un eveniment istoric pe care il traim in mod real si activ in ziua aia.Simbolistica zilei nu are ca subiect, cum e in occidentul deist, o simpla comemorare, ci simbolistica inseamna intrarea in mod direct in acea zi, in evenimentul istoric respectiv si trairea lui la scara reala.Voribim astfel de un timp litugic, diferit de timpul obisnuit.
    Practic in acea zi noi intram in comuniune directa cu evenimentul istoric al Invierii Mantuitorului, il traim ca si ceilalti care erau de fata atunci si suntem si alaturi de ei in mod activ.
    Nu e vorba doar de simtirea unei bucurii duhovnicesti, ci de serbarea unui eveniment in sine, nu mai vorbim doar de o simpla activitatea duhovniceasca ci si de o implicare prin gesturi reala, prin intreaga noastra fiinta, o bucurie care implica si trupul, e manifestata cu intreaga noastra fiinta. Tu daca sarbatoresti ceva te duci sa dai cu sapa?
    Sambata si alte zile nu au ca si tematica centrala Invierea Mantuitorului, nici macar nu implica un eveniment, ci doar persoanele in sine. Tu experiezi bucuria duhovniceasca prin prezenta persoanei, dar nu sarbatoresti nimic, pur si simplu experiezi harul si esti in comuniune cu persoana, pe cand Invierea implica si un eveniment care e sarbatorit.Pe langa asta, noi ca si crestini deja suntem in comuniune in mod direct cu totii oamenii in fiecare zi, cu toti sfintii, nu e o noutate lucrul asta, Biserica in aspectul ei vazut e in comuniune cu aspectul nevazut permanent.Aici bucuria consta in comuniunea cu persoana si chiar experiera persoanei(harului din persoana), nu e un eveniment care trebuie sarbatorit prin gesturi trupesti, e pur si simplu prezenta duhovniceasca.
    Daca insa un Sfant inseamna mai mult pentru o comunitate, atunci in ziua in care este comemorat este sarbatorit si prin astfel de gesturi , ca si in ziua de Duminica, ca un fel de onomastica cereasca a sa. Comunitatea pur si simplu il sarbatoreste pe sfant in sine, pentru ca il pretuieste mai mult.
    Daca ar fi fost dupa logica ta, monahii ar fi trebuit sa nu munceasca niciodata, pentru ca la manastiri se face Sf Liturghie in fiecare zi.
    Intorcandu-ne putin la timpul liturgic, apare intrebarea de ce nu poti vedea evenimentul daca participi la el in mod direct?
    Vederea obisnuita este supusa simturilor, dar vederea devine vedere pentru ca imaginile sunt receptate de minte, ELEMENTUL SUFLETESC,, astfel vederea este in mod real produsul mintii. Mintea care este atasata de un eveniment, il insuseste foarte intim si personal, devine ceva propriu ei, nu mai este ceva despartit de ea, in termeni moderni evenimentul patrunde in subconstient.Cand evenimentul este atasat adanc de minte, atunci mintea in stare de inconstienta il reproduce in imagini in somn., il „exteriorizeaza” oarecum in sine.Constientizarea imaginilor la o dimensiune asemanatoare cu cea din starea de constienta, prin starea de somn, arata ca simturile nu au rol absolut pentru accederea imaginilor, dar mai arata si ca realitatea experiata de minte in stare de constienta devine o realitate imaginativa reala si autonoma la nivel mental.
    Astfel mintea coexista impreuna cu aceasta realitatea insusita si este strans legata de aceasta, prin urmare nu mai putem vorbi doar de minte, la nivel uman, ci de o dubla realitate, mintea si ceea ce este atasat de minte, ca o unitate comuna. Mintea capata o grosieritate straina ei si se uneste cu aceasta formand un ceva straniu si diferit decat ceea ce este ea in sensul pur, prin urmare nu mai putem vorbi de minte in sensul autentic.Daca imaginea este impregnata in subconstient atunci conditoneaza mintea , fie apare ca reverii in somn, fie ne tulbura chiar si cand suntem trezi, iar daca mintea cea care conduce pe om e conditionata de acestea, atunci insasi omul e conditionat de ele.
    Dar Mantuitorul spre deosebire de multe din filosofiile pagane, a aratat ca mintea umana nu e conditionata doar de realitatea de care se ataseaza, ci si de pacatele de care se ataseaza.” Din vistieria inimii ies lucrurile..”, faptul ca fumam se datoreaza faptului ca ne-am insusit fumatul la cel mai intim nivel sufletesc , faptul ca bem , ca mintim , ca furam , ca uram s.a se datoreaza aceluiasi lucru,, acestea fiind exteriorizate dinspre interior.
    Mantuitorul nu pune accent doar pe „gestul exterior”, spune intai ca oricine numai gandeste ceva de rau asupra aproapelui a si savarsit pacatul, vorbeste de exteriorizare la nivel mental, iar apoi spune ca daca cineva doar pofteste……pacatuieste… ceea ce este o exteriorizare sentimentala, afectuala, iar exteriorizarea afectuala, nu tine de vointa omului deloc, ci tine prin excelenta de ceea ce este atasat adanc.Astfel El identifica pacatul nu neaparat cu manifestarea lui, ci cu ceea ce este insusit de minte.Daca cineva iti da o palma degeaba ii intorci obrazul, ca daca in sinele tau simti ura fata de el ai pacatuit, el vine si spune, iubeste-ti vrajmasii, iar iubirea este un sentiment, nu un gest, se adreseaza celui mai intim nivel sufletesc, daca iti da o palma si nu simti dragoste fata de el atunci te amagesti crezand ca nu ai pacatuit pentru ca nu i-ai raspuns nimic sau i-ai intors si celalalt obraz formal.Hristos vorbeste si de o conditionare a mintii prin realitatea pacatului insusita.
    Cand iti insusesti oricare din aceste realitati, devi automat robit de ele, conditionat, si desi ai avea in fata o alta realitate, dintr-o alta perioada istorica, nu vei putea s-o constientizezi.Realitatea curenta este accesata prin simt, prin simtul vazului, prin ochii trupesti, desi practic mintea are capacitatea de a accesa imaginile prin natura ei, ea e deformata de patimile si afectele insusite, care o inchid oarecum.. Prin timpul liturgic noi traim intr-o simultaneitate, traim timpul liturgic si momentul istoric cuprins in atemporalitate, dar suntem prezenti si in realitatea temporala curenta.Simtul vederii e limitat, nu poate merge intr-un plan dublu, astfel ramane in realitatea noastra curenta si o constientizeaza pe aceasta, doar mintea, elementul sufletesc, poate accesa un plan dublu si prin urmare sa intre in momentul istoric.Dar daca mintea este deformata de patimi si afecte si conditionate de acestea, cum il poate accesa pe acesta?…. Desi ea are capacitatea asta prin natura ei, dupa cum am vazut… .E ca si cum cineva ar proiecta un film pe un perete: din pricina filmului nu se vede culoarea peretelui, el pare ca inexistent, desi este prezent, tot asa din pricina patimilor si afectelor din subconstient, mintea nu poate accesa si vedea momentul istoric, dar momentul istoric exista, asa cum exista si peretele din spatele filmului, desi el nu poate fi vazut. Prin urmare trebuie sa ne comportam „ca si cum” el exista in mod real, prin gesturi, prezenta, pentru ca el chiar este prezent in mod real.
    Exista o stare de eliberare mentala, adica de revenire la ceea ce esti in realitate, numita nepsis, mintea e la starea ei naturala.In starea respetiva, autentica, momentul istoric poate fi constintizat in mod real, la dimensiunea lui reala. Parintii neptici mai descriu aceasta stare si ca ridicarea deasupra creatiei, ea avand ca si caracteristice mai multe aspecte pe care insa nu mai stau sa le descriu.Apostolul Pavel a fost ridicat pana la al treilea cer si nu stia daca e in trup sau doar in duh.
    Intrarea in dimensiunea istorica se mai face si prin energiile necreate, dar asta e alt subiect.

  3. Cristi says:

    PENTRU AL OPTULEA RASPUNS AL LUI ADRIAN catre mine (Cristi).

    Am inteles, cred eu, destul de mult despre modul tau de a vedea lucrurile legate de Sfanta Liturghie savarsita in ziua de Duminica.

    Am in vedere aici mai ales cateva din afirmatiile tale:

    • lumea traieste o dubla realitate, inclusiv „temporala”

    • In teologia patristica toata creatia a fost doar „lumina”, (lumina creata de la geneza)

    • Intreaga temporalitate e cuprinsa in atemporalitate,

    • Noi participam in mod direct datorita Lui Hristos, prin comuniunea cu El, la evenimentul istoric in mod real.
    Prin urmare cand vorbim de simbolistica de la litughie de ex cea de Duminica „Invierea Lui Hristos”, nu mai vorbim de o simpla simbolistica, ci prin Hristos vorbim de un eveniment istoric pe care il traim in mod real si activ in ziua aia.

    • Voribim astfel de un timp litugic, diferit de timpul obisnuit.
    Practic in acea zi noi intram in comuniune directa cu evenimentul istoric al Invierii Mantuitorului, il traim ca si ceilalti care erau de fata atunci si suntem si alaturi de ei in mod activ.

    • Prin urmare trebuie sa ne comportam „ca si cum” el exista in mod real, prin gesturi, prezenta, pentru ca el chiar este prezent in mod real.

    • Tu daca sarbatoresti ceva te duci sa dai cu sapa?
    Sambata si alte zile nu au ca si tematica centrala Invierea Mantuitorului, nici macar nu implica un eveniment, ci doar persoanele in sine.

    As mai avea totusi o intrebare:
    Rezulta cumva din Biblie ca la crestini frangerea painii facuta in prima zi a saptamanii (Duminica) diferea fata de frangerea zilnica a painii?

    Legat de SAMBATA, in opinia mea, exista doua PUNCTE DE VEDERE importante. Sau altfel spus exista doua INTERPRETARI dominante.

    1. PRIMUL PUNCT DE VEDERE este acela ca IISUS HRISTOS a DESFIINTAT porunca a patra cu privire la sarbatorirea SAMBETEI, iar dupa invierea lui IISUS HRISTOS crestinii au INLOCUIT sarbatorirea SAMBETEI cu ziua de DUMINICA.

    2. AL DOILEA PUNCT DE VEDERE este ca IISUS HRISTOS NU A DESFIINTAT SI NU A CALCAT porunca a patra cu privire la sarbatorirea SAMBETEI, ci a pastrat si respectat porunca a patra data de Dumnezeu, dar a aratat modalitatea corecta, cea dorita de Dumnezeu, de a respecta aceasta porunca. Corolarul acestui punct de vedere este ca, aratand modalitatea corecta de a respecta aceasta porunca, IISUS HRISTOS a desfiintat modalitatea incorecta de a respecta ziua de odihna SAMBATA.

    Iata o parte semnificativa de TEXTE DIN BIBLIE (unele texte sunt din Versiunea Anania, insotite si de cateva NOTE tot din Versiunea Anania) de unde ambele puncte de vedere izvorasc.

    Primul text este o relatare a unui eveniment din VT, cartea IESIREA, capitolul 16 (eveniment petrecut cu putin timp inaintea de darea celor doua table de piatra cu Legea celor 10 porunci ale lui Dumnezeu despre care se face vorbire in capitolul 20 din cartea IESIREA).
    Celelalte texte sunt din NT.

    22 Si a fost ca’n ziua a sasea au adunat de doua ori mai multa hrana: cate doua omere de fiecare. Iar capii adunarii au venit toti sa-l instiinteze pe Moise.
    23 Moise le-a zis: Iata ce-A ZIS DOMNUL: „MAINE E SAMBATA, ZI DE SFANTA ODIHNA INCHINATA DOMNULUI; ce aveti de copt, coaceti; ce aveti de fiert, fierbeti; iar ceea ce prisoseste puneti deoparte si pastrati totul pe a doua zi“.
    24 Si dac’au lasat ei din acestea pana dimineata, asa cum le poruncise Moise, nici ca s’au stricat, nici c’au facut viermi.
    25 Apoi a zis Moise: „Mancati-o astazi, caci astazi este odihna inchinata Domnului; astazi n’o veti afla pe camp.
    26 Sase zile veti aduna, dar ZIUA A SAPTEA E ZI DE ODIHNA: n’o veti afla“.
    27 Si a fost ca’n ziua a saptea au iesit unii din popor sa adune, si n’au gasit.
    28 Atunci Domnul a zis catre Moise: „Pana cand va veti incapatana voi sa nu ascultati de PORUNCILE MELE si de legea Mea?
    29 Vedeti: fiindca DOMNUL V’A DAT VOUA ACEASTA ZI SPRE ODIHNA, de aceea va da El in ziua a sasea paine pentru doua zile; ramaneti fiecare in casele voastre: in ziua a saptea sa nu iasa nimeni din locu’n care se afla“.
    30 Si S’A ODIHNIT POPORUL IN ZIUA A SAPTEA.

    NOTA a Mitropolitului Bartolomeu Valeriu Anania
    [SAMBATA – IN EBRAICA: SABBATH = „ODIHNA“. LA ORIGINE, ZIUA CU CARE SE INCHEIA SAPTAMANA DE SAPTE ZILE. Verbul derivat insemna la inceput „a incheia“, „a termina“, „a ispravi“, „a inceta de a mai…“, „a pune capat“; mai apoi: „a fi inactiv“, „a nu lucra“, „a se odihni“. La Evrei, ZI RIGUROASA DE ODIHNA (retinere absoluta de la activitatile fizice), RIGUROZITATE IMPINSA UNEORI PANA LA FORMALISM, ceea ce-L va face pe DOMNUL IISUS S’O DESFIINTEZE (vezi Mt 12, 8; Mc 2, 27; Lc 6, 5; 13, 15-16). Sfantul Apostol Pavel, de asemenea, va nega obligativitatea Sabatului (Col 2, 16-23; Evr 4, 4-11). CRESTINII IL VOR INLOCUI CU ZIUA DE DUMINICA (DOMINI DIES = ZIUA DOMNULUI), „ZIUA CEA DINTAI A SAPTAMANII“. In aceasta prima zi a aratat Dumnezeu lumina (Fc 1, 3-5) si tot in ea a inviat Domnul Iisus, „Lumina lumii“ (In 9, 5). Inca din epoca apostolica, Duminica era ziua in care crestinii savarseau Euharistia, „frangerea painii“, cuminecarea (vezi FA 20, 7 si nota).]

    8 Ca Fiul Omului este Domn al sambetei“.

    NOTA a Mitropolitului Bartolomeu Valeriu Anania
    [SAMBATA (SABATUL), DUPA LEGEA VECHE, ERA ZI DE ODIHNA, DAR FARISEII AJUNSESERA SA INTERPRETEZE SI SA APLICE LEGEA NU IN SPIRITUL, ci in litera ei, FAPT REPROBAT DE IISUS IN REPETATE RANDURI. Iisus reprezinta desfiintarea Sabatului, ca a multor prescriptii formale, si instaurarea libertatii de sub har.]

    1 In vremea aceea mergea Iisus printre holde intr’o zi de sambata, iar ucenicii Sai AU FLAMANZIT si au inceput sa smulga spice si sa manance.
    2 Vazand aceasta, FARISEII AU ZIS catre El: „Iata, ucenicii tai fac ceea ce NU SE CUVINE SA FACA sambata“.
    3 Iar El le-a zis: „Oare n’ati citit ce a facut David cand A FLAMANZIT, el si cei ce erau cu el?,
    4 cum a intrat in casa lui Dumnezeu si a mancat painile punerii-inainte, care nu-i erau ingaduite lui sa le manance, nici celor ce erau cu el, ci numai preotilor?
    5 Sau n’ati citit in lege ca PREOTII IN TEMPLU CALCA SAMBATA IN ZI DE SAMBATA SI SUNT FARA VINA?
    6 Ci v’o spun Eu voua ca aici este Unul mai mare decat templul!
    7 Daca stiati ce inseamna: MILA VOIESC, IAR NU JERTFA, n’ati fi osandit pe cei NEVINOVATI.
    8 Ca FIUL OMULUI ESTE DOMN AL SAMBETEI“.
    9 Si plecand de acolo, a venit in sinagoga lor.
    10 Si iata un om care avea o mana uscata. Si L-au intrebat, zicand: „ESTE OARE INGADUIT SA VINDECI IN ZI DE SAMBATA?“… Ca sa-L invinuiasca.
    11 Iar El le-a raspuns: „CINE VA FI INTRE VOI OMUL CARE VA AVEA O OAIE SI, DE VA CADEA EA SAMBATA IN GROAPA, NU O VA APUCA SI O VA SCOATE AFARA?
    12 Cu cat MAI PRETIOS DECAT OAIA ESTE OMUL! Asa ca INGADUIT ESTE SA FACI BINE SAMBATA“.
    13 Atunci i-a zis omului: „Intinde-ti mana!“ El a intins-o si ea si-a revenit, sanatoasa ca si cealalta.
    14 Iar fariseii, iesind din sinagoga, au facut sfat impotriva-I, ca sa-L piarda.
    15 Iisus insa, dandu-Si seama, a plecat de acolo. Si multi au venit dupa El si pe toti i-a vindecat.
    16 Dar le-a poruncit sa nu-L dea in vileag,

    NOTA a Mitropolitului Bartolomeu Valeriu Anania
    [De la Mt 12, 1 si Lc 6, 1 stim ca mobilul acestor smulgeri de spice era FOAMEA; IN OCHII FARISEILOR, gestul era echivalent cu actiunea de a secera, a strange recolta, a procura hrana, deci A LUCRA in ziua Sabatului, ceea ce constituia un delict.]

    27 Si le zicea: „SAMBATA A FOST FACUTA PENTRU OM, IAR NU OMUL PENTRU SAMBATA;
    28 asa ca FIUL OMULUI ESTE DOMN SI AL SAMBETEI“.

    Iar Iisus le-a zis: „Va intreb Eu pe voi: IN ZI DE SAMBATA, SE CUVINE SA FACI BINE, SAU SA FACI RAU?; SA MANTUIESTI UN SUFLET, SAU SA-L PIERZI?“
    Si privindu-i pe toti de jur-imprejur, i-a zis: „Intinde-ti mana!“ Iar el a facut asa, si mana i s’a facut sanatoasa.

    SI INVATA IISUS IN UNA DIN SINAGOGI SAMBATA.
    Si iata, o femeie care de optsprezece ani avea un duh de neputinta si era garbova si nu putea nicidecum sa se ridice.
    Iar Iisus, vazand-o, a chemat-o si i-a zis: „Femeie, dezlegata esti tu de neputinta ta!“
    Si Si-a pus mainile pe ea, si ea indata s’a indreptat si-L slavea pe Dumnezeu.
    Dar mai-marele sinagogii, maniindu-se ca Iisus a vindecat-o sambata, drept raspuns a zis catre multime: „Sase zile sunt in care trebuie sa se lucreze; asadar, in ele veniti si va vindecati, dar nu in ziua sambetei!…“.
    Iar Domnul i-a raspuns, zicand: „FATARNICILOR! FIECARE DIN VOI OARE NU-SI DEZLEAGA SAMBATA BOUL SAU ASINUL DE LA IESLE SI-L DUCE DE-L ADAPA?
    Dar aceasta, fiica a lui Avraam fiind, pe care, iata, de optsprezece ani a legat-o Satana, oare nu SE CUVENEA SA FIE DEZLEGATA DE LEGATURA ACEASTA IN ZIUA SAMBETEI?“

    Rm 02:13
    Pentru ca nu cei ce aud legea sunt drepti inaintea lui Dumnezeu, ci cei ce implinesc legea, aceia se vor indreptati.

    Rm 07:22
    Ca dupa omul cel launtric ma bucur de legea lui Dumnezeu;

    CARE SUNT INTELEGERILE COMUNE CELOR DOUA PUNCTE DE VEDERE?

    • Dumnezeu a dat porunca ca ziua a saptea, binecuvantata si sfintita de Dumnezeu la creatiune, sa fie inchinata Domnului ca zi de sfanta odihna.

    • Ziua a saptea este sambata Domnului Dumnezeului tau.

    • SAMBATA – IN EBRAICA: SABBATH = „ODIHNA“. LA ORIGINE, ZIUA CU CARE SE INCHEIA SAPTAMANA DE SAPTE ZILE.

    • FARISEII l-au acuzat pe IISUS HRISTOS si pe ucenicii sai de calcarea SAMBETEI.

    • IISUS HRISTOS s-a aparat, aratand fariseilor ca sunt fatarnici atunci cand il acuza de calcarea SAMBETEI (Iar Domnul i-a raspuns, zicand: „FATARNICILOR! FIECARE DIN VOI OARE NU-SI DEZLEAGA SAMBATA BOUL SAU ASINUL DE LA IESLE SI-L DUCE DE-L ADAPA?) si ca daca ar fi inteles cuvintele din Scriptura nu ar fi acuzat oameni NEVINOVATI (Daca stiati ce inseamna: MILA VOIESC, IAR NU JERTFA, n’ati fi osandit pe cei NEVINOVATI.).

    • Unele activitati pot fi facute in ziua Sambetei fara ca sa constituie vinovatie de nerespectarea poruncii cu privire la ziua de sfanta odihna inchinata Domnului. (de ex. INGADUIT ESTE SA FACI BINE SAMBATA)

    • SAMBATA nu trebuie sa fie zi de chin (de ex. sa flamanzesti).

    • Pentru crestin legea lui Dumnezeu constitue bucurie (Ca dupa omul cel launtric ma bucur de legea lui Dumnezeu;).

    • Cei ce se vor indreptatii vor fi cei ce implinesc legea (Pentru ca nu cei ce aud legea sunt drepti inaintea lui Dumnezeu, ci cei ce implinesc legea, aceia se vor indreptati.).

    CARE SUNT INTELEGERILE DIFERITE INTRE CELE DOUA PUNCTE DE VEDERE?

    1. PRIMUL PUNCT DE VEDERE AFIRMA CA:

    • Acuzatia fariseilor ca IISUS HRISTOS si ucenicii sai au calcat SAMBATA este CORECTA.

    • IISUS HRISTOS a incalcat una din cele 10 porunci, anume a incalcat porunca a patra privitoare la SAMBATA, ziua de sfanta odihna inchinata Domnului.

    • IISUS HRISTOS a desfiintat una din cele 10 porunci, anume porunca a patra privitoare la SAMBATA, ziua de sfanta odihna inchinata Domnului.

    • CRESTINII AU INLOCUIT SAMBATA, ziua de sfanta odihna inchinata Domnului, CU ZIUA DE DUMINICA (DOMINI DIES = ZIUA DOMNULUI), „ZIUA CEA DINTAI A SAPTAMANII“. In aceasta prima zi a aratat Dumnezeu lumina (Fc 1, 3-5) si tot in ea a inviat Domnul Iisus, „Lumina lumii“ (In 9, 5). Inca din epoca apostolica, Duminica era ziua in care crestinii savarseau Euharistia, „frangerea painii“, cuminecarea (FA 20, 7).

    2. AL DOILEA PUNCT DE VEDERE AFIRMA CA:

    • Acuzatia fariseilor ca IISUS HRISTOS si ucenicii sai au calcat SAMBATA este incorecta.

    • IISUS HRISTOS nu a incalcat nici una din cele 10 porunci, ci le-a respectat pe toate in spiritul lor, inclusiv pe cea privitoare la SAMBATA, ziua de sfanta odihna inchinata Domnului.

    • IISUS HRISTOS nu a desfiintat nici o porunca din cele 10 porunci, nici porunca a patra privitoare la SAMBATA.

    • Nici apostolii nu au desfiintat porunca a patra privitoare la SAMBATA, ziua de sfanta odihna inchinata Domnului.

    • Faptul ca in ziua intai a saptamanii (DUMINICA) poate fi facuta frangerea painii nu inseamna desfiintarea, din cele 10 porunci, a poruncii a patra privitoare la SAMBATA, ziua de sfanta odihna inchinata Domnului.

    Concluzie personala:

    Desi cele doua puncte de vedere sunt diferite in privinta intelegerii legate de porunca a patra din cele 10 porunci, cele doua puncte de vedere pot coexista si respecta reciproc avand in vedere ca atat in Vechiul Testament cat si din Noul Testament intalnim poruncile cu care toti suntem absolut de acord, anume: „Sa iubesti pre Domnul Dumnezeul tau cu toata inima ta si cu tot sufletul tau si cu tot cugetul tau. Aceasta este intai si mai mare porunca. Iar a doua asemenea acesteia: sa iubesti pre aproapele tau ca insuti pre tine. Intru acestea doua porunci, toata legea si prorocii atarna”

    Rom 14:10 DAR TU, DE CE JUDECI PE FRATELE TAU? Sau si TU, DE CE DISPRETUIESTI PE FRATELE TAU? Caci toti ne vom infatisa inaintea judecatii lui Dumnezeu.
    Rom 14:11 Caci scris este: “Viu sunt Eu! – zice Domnul – Tot genunchiul sa Mi se plece si toata limba sa dea slava lui Dumnezeu”.
    Rom 14:12 Deci, dar, FIECARE DIN VOI VA DA SEAMA DESPRE SINE LUI DUMNEZEU.
    Rom 14:13 DECI SA NU NE MAI JUDECAM UNII PE ALTII, ci mai degraba judecati aceasta: Sa nu dati fratelui prilej de poticnire sau de sminteala.

    Gal 5:22 Iar ROADA DUHULUI este DRAGOSTEA, BUCURIA, PACEA, INDELUNGA-RABDAREA, BUNATATEA, FACEREA DE BINE, CREDINTA,
    Gal 5:23 BLANDETEA, INFRANAREA, CURATIA; impotriva unora ca acestea NU ESTE LEGE.
    Gal 5:24 Iar cei ce sunt ai lui Hristos Iisus si-au rastignit trupul impreuna cu patimile si cu poftele.
    Gal 5:25 Daca traim in Duhul, in Duhul sa si umblam.
    Gal 5:26 SA NU FIM IUBITORI DE MARIRE DESARTA, SUPARANDU-NE UNII PE ALTII SI PIZMUINDU-NE UNII PE ALTII.

    In rest, Duhul Sfant al lui Dumnezeu va avea grija sa ne lumineze, in timp, pe fiecare din noi, in privinta intelegerii corecte si a acestui subiect (Sambata si/sau Duminica).

    Etiopienii au o abordare particulara asupra zilelor de Sambata si Duminica.
    Crestinii foarte evlaviosi pastreaza atat sambata cat si duminica.

    Cu cei peste 37 milioane de membri, Biserica Ortodoxa Etiopiana este cea mai mare dintre bisericile orientale ortodoxe, fiind intrecuta, in intreaga arie a ortodoxiei, doar de Biserica Rusa.

    http://www.crestinortodox.ro/pelerinaje/pelerinaj-etiopia-ortodoxa-96958.html

    Agentii Scaunului papal reusisera sa converteasca la catolicism pe nagusii Za Dangal (1603) si Susenyos (1606-1632). Nawaya Masqal un teolog bogat in cunostinte dogmatice, biblice si canonice, scrie regelui Za Dangal o scrisoare intitulata “Consolarea sufletului”.
    Epistola lui Nawaya Masqal ne atesta si prezenta unei practici iudaice in viata Bisericii etiopiene din vremea sa. Mustrand pe suveranul sau de NERESPECTAREA SABATULUI, Nawaya Masqal afirma ca “motivul pentru trimiterea acestei scrisori este ce am auzit cand acei care nu au nici o dreptate si glorie te-au convins sa calci LEGEA CREATORULUI si sa distrugi CANONUL APOSTOLILOR. Daca n-ar fi asa ei nu ti-ar fi vorbit de ABOLIREA SABATULUI”.

    Pr. Prof. Dr. Dura V. Nicolae

    http://www.crestinortodox.ro/religie/o-marturisire-credinta-copto-etiopiana-69716.html

  4. Adrian.I says:

    @Cristi
    Nu prea reiese asta din textele astea, defapt un verset se poate interpreta intr-un milion de feluri :)), Nu prea au foarte mare valoare textele din Sriptura cand e sa vorbim de o idee teologica, Scriptura trebuie sa-si pastreze sensul original si scopul pentru care a fost creata din traditia care a produs-o, textele din Scriptura trebuie sa fie ca un ornament al unei anumite viziuni, nu un fundament prim.
    Eu nu impartasesc nici un punct de vedere din cele doua asa zis “dominante”. Cand incerci sa citezi pe cineva din ortodoxie, trebuie inteles din perspectiva teologiei ortodoxe (cu cateva exceptii, cand sunt spuse unele prostii evidente). Exista doua moduri de abordare,unu care e mai mult literatura religioasa, si se adreseaza unei mase mai mari, si unu care e filosofie religioasa, care pastreaza sensul mai aproape de realitate, dar nu are aplicabilitate practica, si nu prea este folosit cand vizeaza un spatiu mai larg. Literatura religioasa insa nu are valoare teologica, daca e sa vorbim de teologie autentica, ci doar aplicabilitate practica, ca sa ii spui si babei de la tara sau omului simplu ceva.
    Noi cand vorbim de sabat, Duminica s.a, automat vorbim despre niste lucruri dintr-o traditie religioasa, respectiv din traditia teologica crestina, aici nu exista pareri, ci exista parerea spatiului respectiv.Daca eu sau tu spunem o parere, nu are nici o valoare, daca nu a fost sustinuta niciodata in spatiul ala.Si eu pot sa-mi dau cu parerea si sa spun ca Hitler nu a existat, crezi ca are vreo valoare ce spun eu?
    “As mai avea totusi o intrebare:”
    Rezulta cumva din Biblie ca la crestini frangerea painii facuta in prima zi a saptamanii (Duminica) diferea fata de frangerea zilnica a painii? ”
    Din Biblie nu poate rezulta nimic teologic
    In Biblie nu se vorbeste foarte detaliat de frangerea painii, in general, in perioada apostolica “frangerea painii” in sens euharistic, se facea chiar aproape zilnic in foarte multe zone.
    Nu stiu ce au etiopienii, dar daca e asa atunci e o inovatie, niciodata in crestinism nu s-a tinut sabatul.

  5. Cristi says:

    PENTRU AL NOUALEA RASPUNS AL LUI ADRIAN catre mine (Cristi).

    Sunt perfect de acord cu afirmatia ta atunci cand spui: „de fapt un verset se poate interpreta intr-un milion de feluri”. Eu as spune ca fiecare om de pe pamant are interpretarea sa.

    Legat de interpretare, intr-o lucrare despre logica, se face o parafrazare interesanta a unui bine cunoscut citat biblic din cartea Ecclesiastul, citat care spune: „DESERTACIUNEA DESERTACIUNILOR, TOATE SANT DESERTACIUNI!”.

    Iata parafrazarea, care exclama: „INTERPRETAREA INTERPRETARILOR, TOATE SUNT INTERPRETARI!”

    Din aceasta cauza ceea ce ma intereseaza la o persoana nu este daca interpreteaza lucrurile religioase la fel ca mine (cu siguranta nici eu nu am inteles corect totul in aceasta privinta, a religiei).
    Dar pentru progresul meu spiritual cred ca e benefic daca, IN MASURA POSIBILULUI, incerc sa inteleg si modurile de intelegere ale celorlalti privitoare la aspectele legate de credinta, oricare ar fi aceste puncte de vedere.

    Ceea ce ma intereseaza la o persoana este daca in domeniul sau de activitate este profesionist si face numai acele lucruri pe care stie ca le poate face foarte bine, precum si faptul daca este cinstit in relatia cu toti ceilalti oameni, deci inclusiv cu mine. (de ex. daca ma duc la un cizmar ma intereseaza sa-mi repare bine incaltamintea si sa ceara pretul corect; daca ma duc la medic ma intereseaza sa-mi puna diagnosticul corect, sa fac doar acele analize si investigatii necesare – nu mai multe nu mai putine-, sa nu ma expuna la riscuri inutile, sa imi prescrie un tratament cat mai eficace si daca e posibil si mai ieftin, daca e vorba de o interventie chirurgicala sa o faca numai daca e strict necesara si mai inaite sa ma informeze corect despre beneficiile si riscurile operatiei ca sa pot lua o hotarare in cunostinta de cauza, iar daca e vorba de plata prestatiei lui medicale sa aiba preturi pe masura valorii prestatiei; la fel si cu oamenii din alte domenii de activitate – politie, justitie, administratie, guvernare si orice alt domeniu de activitate).

    Nu cred ca, daca o persoana nu este un profesionist in domeniul sau de activitate si nu este cinstit cu mine, dar imi impartaseste la modul teoretic punctele mele de vedere religioase ma va ajuta cu ceva? Din contra, cred ca e unul din cele mai rele lucruri posibile.

    De aceea pot spune ca toti cei care sunt profesionisti si cinstiti cu toti oameni (sau altfel spus, isi iubesc aproapele ca pe sine insusi), sunt de fapt cei care imi impartasesc opiniile religioase.

    Nu stiu cand voi mai intra pe acest blog.
    DE ACEEA ITI SPUN ACUM CA MI-AU FACUT PLACERE DISCUTIILE ACESTEA CU TINE.
    DORESC CA DUMNEZEU SA TE BINECUVINTEZE CU MULTA SANATATE SI DUMINICI FRUMOASE, PLINE DE BUCURIE.
    Voi mai intra odata pe blog, doar pentru a vedea daca cumva ai dorit sa mai raspunzi ceva legat de acest ultima postare a mea.

    NUMAI BINE

  6. Pingback: Timp si sens liturgic (dialoguri) | adrian90blog

  7. IISUS NU DESFINTEAZA ASA ZISUL VECHIUL TESTAMENT ! IISUS A RESPECTAT TOATA LEGEA CU PRETUL VIETII !

    1. Ati citit cand Petru a refuzat sa manance dobitoace (printre care si porcul si iepurele), DUPA VECHIUL TESTAMENT, caci credea la inceput ca Dumnezeu il incearca? (Fapte 10:9-16, Fapte 11:4-10)

    Petru spune clar ca NICIODATA nu a mancat asa ceva, asta insemnand inclusiv cat timp a umblat alaturi de IISUS.

    2. Ati citit cand apostolii sfatuiau in repetate randuri, DUPA VECHIUL TESTAMENT (Lev. 11, Deut. 14), sa se evite printre altele sangele, dobitoacele sugrumate (printre care erau si porcul, iepurele etc) ? (Fapte 15:20, 15:29, 21:25).

    3. Ati citit cand Iacov ii spunea lui Pavel ca este acuzat ca incalca Legea lui Moise, iar Pavel demonstreaza ca nu este adevarat?

    Iar apoi Pavel, urmand sfatul apostolului Iacov si a celorlalti prezbiteri, demonstreaza ca nu este adevarata acuzatia adusa lui sau a fost interpretat gresit, asa cum avertizeaza si Petru despre unele scrieri mai grele a lui Pavel ca poate fi rastalmacit spre pieirea multora dintre ei. (2 Petru 3:15-17).

    Si astfel il pune pe Pavel sa pazeasca in fata lor LEGEA NAZIREATULUI din VECHIUL TESTAMENT din Numeri 6:1-21.
    Adica sa aduca daruri in Templu, sa se rada pe cap, sa aduca jertfe pentru zilele curatirii etc, (Fapte 21:18-27, Fapte 24:13-14, 17-18).

    4. Ati citit cand Pavel ii scrie lui Timotei ca ” Toata Scriptura (VECHIUL TESTAMENT), este insuflata de Dumnezeu si de folos ca sa invete, sa mustre, sa indrepte, sa dea intelepciune in neprihanire,…” ? (2 Timotei 3:16,17)

    5. Ati citit cand Iisus chiar INDEAMNA LA PROPOVADUIREA SI PAZIREA LEGII ? (Matei 5:19; 23:1-3,23)

    6. Ati citit cand Iisus spune CA NU A VENIT SA STRICE LEGEA SI PROOROCII, ci a venit sa implineasca? (Matei 5:17).

    Ce inseamna a implini?

    IMPLINESTI O PROOROCIE, cum ar fi venirea lui Iisus dupa prooroci, SA PUNA DOAR LEGILE LUI DUMNEZEU IN INIMILE SI IN MINTILE NOASTRE, ca avea sa sufere pentru noi, sa se jertfeasca pentru noi si sa ia pacatele noastre asupra Lui, sa invieze a 3-a zi, etc.

    Dar LEGEA VESNICA SE EXECUTA SI NU SE IMPLINESTE CA PE O PROOROCIE.

    Prooroc (dupa DEX) = Persoană cu inspirație divină care prezice viitorul; profet.
    Lege (dupa DEX) = Normă cu caracter obligatoriu, stabilită și apărată de puterea de stat.

    Deci PROFETIA se poate implini caci de aceea se si numeste PROFETIE, dar LEGEA se executa caci de aceea se numeste LEGE !

    Chiar si Pavel recunoaste ca rolul lui Hristos era doar sa inlocuiasca orice jertfa prin jertfa proprie ca sa fim iertati prin sangele lui si sa puna Legile in inimile noastre, fara sa strice Legea sau sarbatorile Domnului. (Evrei 10:15-18)

    7. Ati citit cand Iisus spune ca MAI DEGRABA AR TRECE CERURILE SI PAMANTUL, DECAT SA CADA O FRANTURA DIN LITERA DE LEGE, pana nu se vor implini toate? (Matei 5:18)

    PAI S-AU IMPLINIT CUMVA TOATE PROOROCIRILE DIN SCRIPTURA ?
    MAI ALES PROOROCIRILE DIN CARTEA LUI DANIEL SAU DIN APOCALIPSA ?
    NICI PE DEPARTE !
    CAND VA FI UN CER NOU SI UN PAMANT NOU CU UN NOU IERUSALIM CERESC, ESTE NORMAL CA LEGILE NU-SI MAI AU EFECT IN ACEST RAI.

    ADICA IN RAI NU PUTEM MINTI, NICI UCIDE, NICI CURVI, NICI FOAMETE NU NE VA MAI FI SI DE ACEEA, DOAR ATUNCI, LEGILE ISI VOR IMPLINI TOT ROSTUL LOR.

    DAR PANA ATUNCI, DOAR CAND SE VOR IMPLINI TOATE, LEGEA RAMANE VESNICA PRECUM SPUNE SI HRISTOS!

    8. Ati citit cand insusi Iisus Hristos spune ca :” … SCRIPTURA NU POATE FI DESFINTATA” (Ioan 10:35) ?

    9. Ati citit cand Maria Magdalena, Maria mama lui Iisus si nu numai, S-AU ODIHNIT IN SABAT, DUPA VECHIUL TESTAMENT, DUPA CE L-AU PUS PE IISUS IN MORMANT? (Luca 23:56). Credeti ca Iisus nu le-ar fi spus femeilor care au umblat alaturi de El atatia ani, daca s-ar fi desfintat Legile inclusiv Sabatul ?

    10. Ati citit ce spune Dumnezeu despre Noul LEGAMANT? Si anume ca DOAR VA PUNE LEGILE SALE IN INIMILE NOASTRE SI IN MINTILE NOASTRE ? Si nu spune ca va desfinta Legea Sa sau ca va aduce alte legi. (Ieremia, 31:31-34, Evrei 10:16-18). Si dovada este ca IISUS NU A VENIT CU ALTE LEGI, CI DOAR LE-A DETALIAT MAI IN PROFUNZIME PE CELE EXISTENTE CA SA FIE MAI BINE INTELESE !

    Deci Dumnezeu face cu oamenii un Legamant mai bun decat primul, deoarece pe primul toti l-au calcat mai mult sau mai putin. Aici ne referim strict doar la un Legamant si nu la toate celelalte 20 incheiate de Dumnezeu cu Adam, Noe, Avraam, Isaac, Iacov si nu numai.

    Adica Dumnezeu doreste prin innoirea unui Legamant ca oamenii sa nu mai urmeze Legile ca pe o constitutie, caci a vazut ca oamenii oricum gresesc, ci doreste prin Noul Legamant ca oamenii sa respecte Legile Sale dar cu toata inima lor si sa primeasca iertarea, nu din faptele Legii ci cadou din mila, bunatatea si dragostea Tatalui !

    11. Ati citit cand Dumnezeu spune despre generatiile viitoare, cand va readuce pe evreii imprastiati in lume, inapoi in teritoriile lor (profetie implinita in 1948) si ca vor pazi cu o inima curata Legile Domnului si va face o tara puternica si bogata din ea, asa cum si fac in prezent? (Ezechel 36:20-30).

    12. Ati citit ca HRISTOS, PAVEL SI IACOV, au citat exact din VECHIUL TESTAMENT (Deut. 6:5, Deut:4:29, Lev.19:18,34), CELE MAI MARI LEGI DIN SCRIPTURA ? Si anume : “Sa iubesti pe Domnul Dumnezeul tau cu toata inima ta, cu tot sufletul tau si cu tot cugetul tau.” si “Sa iubesti pe aproapele tau ca pe tine insuti.” si doar REPETATE in (Matei 19:19, Mat. 22:36-40, Marc. 12:28-34, Luca 10:25:28, Rom 13:9, Gal 5:14, Iac 2:8).

    13. Ati citit ca Iisus si apostolii au tinut Pastile Evreiesti si Sarbatoarea Azimilor dupa VECHIUL TESTAMENT ? (Matei 26:18-19, Marcu 14:12-16, Luca 22:1-15, Ioan 2:23, ).

    14. Ati citit ca Iisus si apostolii pazeau si Sarbatoarea Corturilor ? (Ioan 7:1-14),

    15. Ati citit ca Pavel dorea sa petreaca Pastile Evreiesti la Ierusalim ?(Fapte 18:21)

    16. Ati citit ca Pavel tinea Pastile (cu Sarbatoarea Azimilor) si Sarbatoarea Cinzecimii ? (Fapte, 20:6, 20:16, 1Cor. 16:8).

    17. Ati citit ca si apostolii tineau Sarbatoarea Cinzecimii intr-o casa simpla si au fost binecuvantati, in acea zi de Sarbatoare, chiar cu Duhul Sfant ? (Fapte 2:1).

    18. Ati citit cand Iisus tinea Sarbatoarea Innoirii Templului? (Ioan 10:20-23)
    Acest Praznic se mai numeste si Sarbatoarea Luminii sau Hanuka, cand evreii au redobândit controlul asupra Ierusalimului și au rededicat Templul sub conducerea Macabeilor.

    Si toate celelalte sarbatori au fost tinute de Iisus, de apostoli, de sfinti si de primii crestini pana in sec IV, cand au inceput sa fie persecutati chiar de Imperiul Roman, transformat ulterior de Vatican.

    19. Ati citit cand insusi DUMNEZEU vorbeste despre Sarbatoarea Corturilor ca o obligatie si pentru generatiile viitoare de dinaintea celei de a doua veniri a lui Hristos ?(Zaharia 14:16-19).

    20. Ati citit cand Pavel a taiat imprejur dupa VECHIUL TESTAMENT? (Fapte 16:3, Romani 2:25). Chiar daca erau iudei de fatza, Pavel putea refuza caci chiar daca era prigonit, nu-i era frica sa faca voia lui Dumnezeu.

    21. Ati citit cand IISUS PREDICA DIN CELE 10 PORUNCI ? Iisus indeamna sa tinem atat Legile cat si credinta in El. (Matei 15:3-6; 19:16-19 , Marcu 10:17-21, )

    22. Ati citit cand Iisus a postit 40 de zile dupa VECHIUL TESTAMENT, precum si Moise a postit la fel de 2 ori si apoi indeamna la post in continuare ? (Matei 4:2, 6:16-18 ; 17:21, Marcu 2:18-20; 9:29; 5:33-35)

    23. Ati citit caci si apostolii posteau respectand astfel VECHIUL TESTAMENT? (Fapte 13:2-3; 14:23; 27:9; 1 Cor. 7:5; 2 Cor. 6:5; 2 Cor. 11:27). Chiar si proorocita Ana de pe vremea lui Hristos postea ( Luca 2:36-37).

    24. Ati citit cand apostolii Pavel si Iacov predicau si ei din cele 10 porunci din VECHIUL TESTAMENT? (Efes. 6:1-3, Col. 3:20, Rom. 13:9, 1 Tim 6:14, Iac. 2:8-11)

    25. Ati citit cand Pavel lauda Legea din VECHIUL TESTAMENT ca este SFANTA si BUNA! (Rom. 7:7, 7:12, 7:14, 7:16, 7:22, 7:25, 3:31, 1Tim. 1:8-10)

    26. Ati citit cand Pavel dar si Stefan (Rom 2:29, Fapte 7:51) predicau taierea imprejur a inimii, invataturi tot din VECHIUL TESTAMENT ? (Lev 26:41, Deut. 10:16 si 30:6, Ier. 9:25-26, Ezec. 44:7,9)

    27. Ati citit ce spune Ioan in Apocalipsa ca sfintii sunt cei ce pazesc atat Poruncile (Legile) cat si credinta in Hristos ? (Apoc. 1:2, 9; Apoc. 12:17 ; Apoc. 14:12; Apoc. 15:3). Deci amandoua trebuiesc tinute !

    28. Ati citit cand Chivotul LEGAMANTULUI, in care au fost puse tablele de piatra cu cele 10 porunci scrise cu degetul lui Dumnezeu, se vede si in Apocalipsa cand s-a deschis Templul Ceresc a lui Dumnezeu ? (Apoc 11:19, Deut 10:2, 10:5, Evrei 9:4).

    29. Ati citit cand apostolul Iacov indeamna si la respectarea Legii ? (Iacov 4:5-6,11-12).

    30. Ati citit cand Iisus vorbeste generatiilor viitoare sa tina SABATUL ? (Mat.24:20)

    31. Ati citit cand Dumnezeu vorbeste despre generatiile viitoare, ca ORICE FAPTURA se va inchina inaintea Lui in zi de SABAT ? (Isa.66:23).
    Chiar si drumul de Sabat (Exod 16:29) este pomenit si in Noul Testament. (Fapte 1:12)

    32. Ati citit cand apostolul Ioan invata Legi din VECHIUL TESTAMENT? (1Ioan 2:7, 2Ioan 1:4-6)

    33. Ati citit cand Iisus a permis duhurilor necurate sa se intre intr-o turma de 2000 de porci (animal necurat si interzis de Dumnezeu ca hrana noua, inca din VECHIUL TESTAMENT) care apoi a lasat-o chiar sa se inece in mare fara sa-I pese de aceste animale ? (Matei 8:30-32, Marcu 5:11-13, Luca 8:32-33)

    34. Ati citit cand Iisus a dat o pilda oamenilor referitoare la Imparatia Cerurilor, dar folosindu-Se de o porunca de a lui Dumnezeu din VECHIUL TESTAMENT de a alege pestii buni de cei rai ? (cei buni sunt doar cei cu aripioare si cu solzi), (Matei 13:47-48, Lev. 11:9-10;12, Deut. 14:9-10).

    35. Ati citit cand Hristos compara oasele mortilor cu orice fel de necuratie, conform cu VECHIUL TESTAMENT ? (Matei 23:27)

    36. Ati citit cand Iisus preia invataturi din VECHIUL TESTAMENT si doar le aprofundeaza?

    Spalatul picioarelor era tot din VECHIUL TESTAMENT si doar aprofundat (Gen, 43:24; 1 Sam. 25:41, Ioan 13:15).

    Si in Matei cap. 5, Iisus iarasi aprofundeaza Legile din VECHIUL TESTAMENT ca sa fie corect intelese !

    37. Ati citit cand Iisus citeaza adesea din Scriptura? (Ioan 7:38, Marcu 12:10, Ioan 2:22)

    38. Ati citit cand Iacov dadea invataturi din VECHIUL TESTAMENT, sa isi marturiseasca oamenii pacatele unii altora ? Intregul popor evreu nu avea cum sa-si marturiseasca pacatele in doar 3 ore la cativa preoti adunati, decat intre ei sau la comun in fata preotilor adunati. (Iac 5:16, Neem 9:2-3)

    39. Ati citit cand Ioan dadea invataturi repetate din VECHIUL TESTAMENT, sa nu urasti pe aproapele tau? (Lev. 19:17, Deut. 23:7, Prov. 10:12;18, 15:17, 26:26, 1Ioan 2:9-11, 1Ioan 3:15, 1Ioan 4:20

    40. Ati citit ca Iisus a respectat Legea lui Dumnezeu din VECHIUL TESTAMENT cu privire la slujba preoteasca lasata Levitilor si nu a inceput sa predice inainte de 30 de ani? (Luca 3:23; Num. 4:1-3; 21-23; 29-30; 34-35; 39; 46-47)

    41. Ati citit cat de mult tine Dumnezeu la Legile Sale ? Pe langa Lev. 26, unde Dumnezeu explica extraordinar cat de mult doreste sa tinem toate Legile Sale, iata ce mai ce spune Dumnezeu si despre acestea:

    “Daca vor inceta aceste Legi dinaintea Mea, zice Domnul, si neamul lui Israel va inceta pe vecie sa mai fie un neam inaintea Mea!” (Ier. 31:36)

    Noroc ca Israel a redevenit poporul placut lui Dumnezeu care pastreaza cu strictete Legile si Sarbatorile Sale.
    CONCLUZIA: IISUS SI APOSTOLII NU AU DESFINTAT LEGEA, DECAT PUTEREA EI DE A NE MANTUI, JERTFELE PRELUATE DE JERTFA LUI HRISTOS SI PEDEPSELE DATE DE DUMNEZEU PENTRU EVREI PENTRU PENTRU A-I FERI SA SE STRICE DE TOT CA NEAM SI TOTODATA PENTRU A AVEA O LIMITA CAND DOREAU SA SE RAZBUNE !

    Este INCORECT sa spunem NOUL si VECHIUL Testament, deoarece Dumnezeu a reinnoit doar UN SINGUR LEGAMANT si nu pe toate celelalte 20 existente in Sfanta Scriptura, incheiate cu Moise, Noe, cu Avraam, cu Isaac, cu Iacov si nu numai.

    A PUNE LEGILE SALE IN IMINTILE SI IN NIMILE NOASTRE, CONFORM NOULUI LEGAMANT, ASTA NU INSEAMNA SI DESFINTAREA LOR!

    Dar ortodoxismul, catolicismul si nu numai, ca sa induca oamenii in eroare, au impachetat toate Legamintele lui Dumnezeu intr-unul singur si l-au denumit Vechiul Testament, tocmai pentru a se debarasa mai usor de Legile Domnului, pentru a-si impune o noua si totodata o falsa religie cu inspiratii babiloniene si nu numai, denumind-o ”sfanta traditie”, iar pe autori ”sfinti parinti”.

  8. Varahiil says:

    Nene protestant,
    Cu regret te informez ca, desi Adevarul nu numai ca nu strica, ci e si de dorit, din pacate, acesta nu-i nici la matale, si nici in cadrul cultului pe care-l reprezinti.
    Decat sa pierzi atata timp, scriind atata amar de continut eronat, mai bine…nu stiu, alergai, dormeai, tremurai pe la vreo adunare…Serios.

  9. Shalom nene draga. Eu sunt fara apartenenta religioasa si nu merg la nici un cult religios ca tine, fie ca-i spune ortodoxism, catolicism, protestantism, cult baptist etc. Dar studiez Biblia de cca 21 de ani, ca si cei care L-au urmat pe Hristos si am descoperit cu multa bucurie cum au trait sfintii pana in sec IV, inclusiv Hristos si apostolii.
    Si anume li se spuneau mesianici, caci respectau atat credinta in Hristos, cat si Legea (mai putin jertfele inlocuite de Hristos, cat si pedepsele care raman a Tatalui pentru judecata de Apoi).
    Exact la fel scrie si in Apocalipsa si nu numai, despre sfinti.

    In rest, poate ai verifica si tu ceea ce am scris mai sus. Te-ai lumina putin.
    Berakoth / Binecuvantari.

  10. Varahiil says:

    Nah, nu pot decat sa lacrimez de bucurie ca stii doua cuvinte intr-o limba straina. Sper sa-ti si fie de folos daca te plimbi prin fasia Gaza… :-D
    In ceea ce priveste cunoasterea versetelor biblice stai bine, nu asta e problema. Problema apare cand e vorba de interpretarea lor.
    Interpretatul Bibliei dupa cum iti bate Crivatul intre neuroni (mai ales dac-o faci de 21 de ani) e…mai mult decat riscant.Partea cea mai buna e sa ajungi in Gaza. Se poate si mai rau…

  11. Nene MihailAndrei, nu stau sa ne combatem aici, chiar daca scrii sub anonimat. De altfel doar studiul aprofundat si perseverent, rabdarea, rugaciunea inimii, nadejdea, credinta si intelepciunea de la YHWH te va face sa intelegi cum au trait Iisus si apostolii, inainte sa apara toate cultele religioase ca ciupercile dupa ploaie.

  12. Varahiil says:

    Nu sunt Mihail Andrei, desi confuzia ta ma onoreaza. Sunt un om care-ti spune ca te inseli.Pacat de cei 21 de ani pierduti.
    Macar acum fii destept o secunda, si nu mai pierde timpul si pe aici.

  13. Asa este. Imi pierd timp cu oameni ca tine pe aici. Pacat ca ai mintea atat de odihnita. Ramai in idolatria ta.
    PS: Nu te mai obosi sa-mi raspunzi, caci in secunda urmatoare inchid blogul definitiv.
    PACAT CA NICI MACAR NU VERIFICI CEEA CE TI-AM SCRIS, DAR DE CONTRAZIS O FACI CU MARE IUTIME. Asta este. Eu mi-am facut macar datoria.

  14. Varahiil says:

    Nu-i de-ajuns ca pierzi timpul tau, il mai pierzi si pe-al altora…in cazul in care ai DOAR probleme oftalmologice, da-mi voie sa te ajut:
    NU SUNT MIHAIL ANDREI!!!
    Daca tot vrei sa vorbesti despre superficialitate, analizeaz-o intai pe a ta. Am postat destul de mult la articole anterioare sub ACELASI nick ca si acum.
    Daca-ti place sa fii sectar, incearca sa nu fii si idiot in acelasi timp.E secant.

  15. Varahiil says:

    P.S.Si baga-ti amenintarile fix undeva. Alaturi de “shalom” si de “berakoth”, bineinteles.

Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s